torsdag 9. januar 2014

Over, mot og pro?

Takk for klar respons, Anna-Lena!




Jeg skriver her, for det blir for langt for Twitter: Jeg har noen spørsmål til deg og andre fagfolk og kunnskapsrike mennesker om dette med overføring.

Det virker som om overføring fremdeles anses som et borderline-symptom, og man synes fremdeles å mene å vite at det er umulig å føre en samtale med borderlinere / personlighetsforstyrrede personer.

Og jeg lurer:

1) Hvilke rutiner har man for å sjekke om det vitterlig er noe i her-og-nå-situasjonen som pasienten reagerer på, før man slår fast at overføring er det eneste problemet?

2) Jeg har foreslått noen rutiner her: http://ingridvaa.blogspot.no/2013/09/lenge-fr-tilsyn-og-rettsvesen.html
Hva syns dere om dem?

3) Hvorfor ikke heller operere med begrepet DOBBELTREAKSJONER: at sterke reaksjoner (både hos hjelper og kunde) alltid utløses av noe i her-og-nå, selv om den utløsende faktoren er mikroskopisk?

4) Hva er forutsetningen for at det skal oppstå overføring/motoverføring? Jeg trodde det var noe som skjedde i løpet av et terapiforhold, at det faktisk måtte være et forhold før denne dynamikken kom i gang. Men jeg fikk vite at jeg overførte allerede før jeg møtte psykiateren som borderlinet meg - da jeg ringte til ham for å spørre hvilke terapimetoder han brukte.

5) Hvordan bruker terapeuter over- og motoverføring og projeksjon i sin forståelse av kunden? Det var litt vagt ... skal vi se ... Fins det noen etiske retningslinjer om terapeuters ansvar for å være bevisste sine egne reaksjoner og ta ansvar for dem før de slår fast at kunden overfører eller projiserer?

Jeg blir veldig glad om jeg får svar fra flere terapeutiske retninger og synsvinkler  - det er god plass i kommentarfeltet :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.