mandag 18. august 2014

"Det er #ikkegreit å være mannehater"

Oppdatert 15.04.2015: 





Jeg er opptatt av alles rett til å sette grenser mot uønsket kontakt, uansett hvor det er, og av alles rett til selv å merke og si ifra om hva slags kontakt de syns er ugreit ... uansett hvor, og uansett om de er menn, kvinner eller barn.

Det hadde vært greit å kunne mene dette uten å bli stemplet som mannehater:  

  1. . Huff! Nå ble jeg trist. At noen går rundt og ser alle menn ut fra potensielt noe av det verste de kan gjøre.
  2. da er det kvinnene som har et forvridd syn på menn, ikke hva som er realiteten
  3. deg om det. Det er å være mannehater.



I innlegget sitt tar Øivind Nordahl opp argumenter i forhold til mine synspunkter, og det setter jeg pris på. Den forrige diskusjonen jeg havnet i utartet straks til: "Go kill yourself!"

Jeg skal svare en gang i framtiden. Foreløpig legger jeg bare ved en lenke som viser hvor jeg kommer fra i debatter om seksuell trakassering. Jeg har opplevd lite i det offentlige rom ... samtidig som jeg i oppveksten ble trakassert og forsøkt voldtatt av en tillitsperson i mitt eget hjem:

http://ingridvaa.blogspot.no/2012/10/straffen-for-tie-er-livslang-del-1-om.html

Innlegget til Nordahl handler om denne artikkelen, som jeg lenket til:

Phaedra Starling: SCHRÖDINGER’S RAPIST: 
OR A GUY’S GUIDE TO APPROACHING STRANGE WOMEN WITHOUT BEING MACED


Min respons til Nordal kommer til å handle mye om hva som kjennetegner gode møter mellom fremmede, noe han synes å mene at verken Phaedra Starling eller jeg har peiling på. Jeg siterer fra slutten av innlegget hans:   
Denne «Schrødingers Rapists»-teksten er en tekst med smittende avmakt. Det er det jeg reagerer på, kjære Ingrid – og alle andre fryktsomme kvinner – og jeg finner det så inni hampen trist! Og gir uttrykk for det. Just som Starling skriver:
A compliment is not always a reason for women to smile and say thank you. You are a threat, remember? You are Schrödinger’s Rapist.
… …
Det går ellers fort på twitter som ellers er som designet for misforståelser og forhastede konklusjoner – og hvem har ikke, begrenset av 140 tegn, trukket et par av disse fra tid til annen.
Når jeg åpenbart for Ingrid ikke ser poenget får jeg heldigvis lenke til denne teksten:
For Those Who Don’t Understand Schrodinger’s Rapist
Her får vi en utførlig beskrivelse hvordan et møte med en mann kan sammenliknes med å spille russisk rullett. Jeg gjør så godt jeg kan, men uansett hvordan man vrir og vender på det er en mann her kategorisk enten en kule som vil skade eller drepe en kvinne, eller et tomt kammer i revolveren som rettes mot kvinnens hode.
For å forstå dybden av dette mistenker jeg at man må bevege seg dypere inn i traumenes verden. Avmakten. Mørket. Frykten.
Poenget, hvis jeg skal være så frimodig å prøve å forstå det, må være veien til at man slipper nettopp avmakten, mørket og frykten. Som mann å slippe å være Schrödinger’s Rapist, som kvinne å oppleve at punktene i overstående liste blir tatt på alvor. Respekt og tillit må gå begge veier om man skal komme videre, tror jeg.
Uthevelsen er min. Og jeg gjentar:  "For å forstå dybden av dette mistenker jeg at man må bevege seg dypere inn i traumenes verden. Avmakten. Mørket. Frykten."

Nettopp. Jeg gjentar også: "Respekt og tillit må gå begge veier om man skal komme videre, tror jeg." 

Kjære Øivind, min respons skal handle om avmakt, om dypet av traumenes verden, om gjensidig respekt og tillit. Og om eventyr. Om hva som skjer når samfunnets kollektive eventyr der "alt er bra, det er bare dine reaksjoner som er feil", invaderer individers #ikkegreit og #jeghar opplevd.  

Foreløping avslutter jeg med lenke til et annet innlegg om avmakt, traumer, respekt og eventyr: 

 http://ingridvaa.blogspot.no/2015/03/traumeoptimisme-og-den-benektede-krigen.html




Og mer fra Twitter, som jeg legger inn etterhvert:

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.