mandag 14. juli 2014

Alternativ til "Syk i tankene"

Dette er et raskt svar til et spørsmål på Twitter:

Leter etter en bra måte å forklare meg på til en 12-/9-åring, nærmeste kusine kom, var "Mamma er syk i tankene", rødt flagg, får lage egen!


Jeg blir så sint på "syk i tankene"!!!


Da mine barn var yngre, forklarte jeg at depresjonene mine kom av at livet mitt hadde vært komplisert, at jeg jobbet med å ukomplisere det, og at det ville ta tid.

Da de var 14 og 11, sa jeg at jeg også hadde problemer med senvirkninger etter overgrep, at reaksjonene mine hadde vært naturlige forsvarsreaksjoner da jeg trengte forsvar, og at jeg nå måtte jobbe med å frigjøre meg fra forsvarene.

Det skapte ingen problemer, og det førte til mange samtaler med dem og vennene deres om diskriminering, overgrep og annet som mennesker kan gjøre mot hverandre.

Men det var mine barn, og ikke andres. 

Det mest konkrete rådet jeg kan gi, er å være så ærlig som mulig uten å utbrodere, være oppmerksom og ikke undervurdere intelligensen og modenheten deres.

Om det blir et problem at andre insisterer på "syk i hodet", kan du si at du godtar det som en mulig forklaring, og at du ikke er enig i den.

Og kanskje spille "If it fits, I sits" for å illustrere at du ikke får presset deg selv ned i en syk-bolle?





Tenker på deg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.