tirsdag 20. mars 2012

"Av deres frukter skal I kjenne dem"

Jeg har kanskje funnet en mulig årsak til at Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse gir meg klaustrofobiske tendenser. Jeg guglet i dag:
Søk etter "brukermedvirkning" ga 67 treff
Søk etter "brukerstyring" ga 2 treff
"Brukerstyring" er et fint ord, selv om jeg hadde likt "kundestyring" enda bedre. 
Og det er i bruk: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=144267&a=5
Prosjektleder Ellen Hanneborg forklarer resultatene med at pasientene endret seg idet de kunne ta mer av regien selv.– Når de selv fikk en hånd på rattet, var det akkurat som de kunne slappe litt av og tenke på andre ting enn å bekymre seg over om de kunne bli innlagt eller ikke. Vi merket at pasientene ble mer ansvarlige, og mener det kommer av den økt brukerinnflytelsen, sier hun.
Jeg sier ikke mer. Jeg lar Matteus si det for meg: 
Mat. 7, 15 – 21: Men vokt eder for de falske profeter, som kommer til eder i fåreklær; men innvortes er rivende ulver! Av deres frukter skal I kjenne dem. Kan en vel sanke vindruer av torner eller fikener av tistler? 

16 kommentarer:

  1. Hah, dette Matteus-sitatet traff meg rett i min bibelske fortid. Og minner meg om et dikt som jeg snart må slippe ut på bloggen min...

    Brukerstyring og hjelpermedvirkning kanskje...

    SvarSlett
  2. Jeg hadde opprinnelig med hjelpermedvirkningen din, som jeg liker svært godt, men endte med å slette alt inn til beinet for å få fram grunnpoenget.

    SvarSlett
  3. Brukerstyring er vel en form for (sterk) brukermedvirkning. Sistnevnte er et overordnet begrep.

    SvarSlett
  4. Det er jo logisk. Takk for informasjonen, Sigrun.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sigrun - kan du si noe om brukerorganisasjoner som WHO er fornøyd med begrepet "brukermedvirkning" og det dette begrepet innebærer? Er det noe sterkt ønske om brukerstyring/selvstyring i stedet?

      Jeg spør fordi "brukermedvirkning" gir meg sterke assosiasjoner til "smuler fra de rikes bord", og jeg vil ha hele menyen med likeverd og borgerrettigheter, også innen psykisk helsevern.

      Hva mener du om dette?

      Slett
    2. Jeg vet ikke om WSO (ikke WHO) er fornød med begrepet BM. Mulig de har skrevet om det, men jeg husker det ikke. Men de er opptatt av menneskerettigheter og selvbestemmelse, i motsetning til den tradisjonelle paternalismen. Jeg vet ikke om jeg har sterke meninger om begrepet. Men siden det er nedfelt i lovverket, tenker jeg det er vi som må fylle det med innhold.

      Slett
    3. Takk for raskt svar. Og for rettelsen :).

      Jeg har lest en del av uttalelsene til WSO, og er litt forvirret.

      Og takk for at du oppklarte noe for meg med "Men siden det er nedfelt i lovverket, tenker jeg det er vi som må fylle det med innhold". Jeg godtar det som en mulig tilnærming, og jeg er ikke enig.

      Fra min synsvinkel, som en avflokende ego-sentrisk oppdagelsesreisende på leting etter borgerrettigheter og likeverd på psykiskhelsevernsektoren, er det viktig å gå inn i ordene og begrepene og forkaste de som ikke fremmer likeverd og rettigheter.

      Jeg mener at frigjøring begynner med ordene. Hvis et ord i seg selv fremmer underkastelse, floker og uklarhet, er det 'det bestående' som har nytte av det, uansett hva 'det bestående' er.

      Slett
  5. Hm, det er mulig jeg er på en annen klode, men jeg har problemer med ordene styring og medvirkning. Jeg forstår at begrepene kanskje er ladet med disse betydningene pr. idag. Men jeg undrer meg nok over at medvirkning er overordnet styring.

    Hvem er det som skal styre hva? Og hvem skal medvirke, i hva? I hvem sitt liv? Er det flere nivåer her? Enkeltmenneskers liv? Avgrensede virksomheter som behandling? Hva når livet og behandlingen smelter sammen?

    Jeg er litt ordkjettersk i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. gamle ugle: Jeg skal skrive et eget innlegg om dette med brukermedvirkning, må bare samle tankene først.

      Slett
    2. Men må tilføye: FRAM FOR ORDKJETTERI!

      Vi risikerer jo ikke engang å bli brent!

      Slett
  6. To grunner til at jeg ikke liker Nasjonalt senter for erfaringskompetanse:
    1) For mye offerrollepisspreik
    2) Gratisreklame for Live Landmark

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Mille - jeg er med på dine 1) og 2) og føyer til ...

      3) Elendig kommunikasjon som skaper forvirring. Se innlegget jeg nettopp har ... lagt inn.

      4) Dårlig skjult nedlatende holdning til "brukere"

      5) Usynliggjøring. (jeg vet ikke om det er bevisst eller ubevisst, men jeg skal etterlyse svar på en epost snart også)

      Og jeg går litt lenger enn "ikke liker": Med utgangspunkt i den atferden som Nasjonalt senter for erfaringskompetanse viser på hjemmesiden sin, finner jeg ingen grunn til å stole på senteret.

      (Jeg tar det vanlige forbeholdet: Jeg går ut fra at menneskene som jobber i Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse mener det godt og gjør det de mener er riktig osv. osv. osv. Og jeg tviler ikke på at de gjør så godt de kan. Jeg mener bare at kunnskapene deres ikke fremmer psykisk sunnhet. De fremmer bare visse snevre hypoteser og trosretninger om psykisk helsevern)

      Slett
    2. Jeg får ærlig talt ikke helt tak på Nasjonalt senter for erfaringskompetanse. Og bortsett fra de to punktene jeg nevnte, klarer jeg ikke sette fingeren på hva det er. Av erfaring vet jeg at det er nettopp da det bør ringe en bjelle hos meg. Men med de punktene du nevner, blir det litt klarere for meg. Og jeg holder helt med deg i siste setning i kommentaren.

      Slett
    3. Paternalisme, som Sigrun nevner lenger oppe, er kanskje et bedre ord for punkt 4)?

      Jeg har en plan om å gå gjennom artikler der og se på innhold, og ikke minst se systematisk på misforhold mellom overskrifter og uttalelser.

      Men her er det noe som ikke er blitt feilsitert:

      http://ingridvaa.blogspot.com/2011/06/hvem-vil-hre-pa-brukeren-hvis-brukeren.html

      Dr Aarre fikk åpenhetsprisen i år. Og det er jo selvsagt helt enestående at en psykiater åpent sier at det har forekommet feil i psykiatrien. Men er det noen som vet om han har åpent tatt for seg psykiatriske skader? Jeg har lest hans "Manifest" og finner bare "too much same same" som de sier på Pidgin.

      Tilbake til dette med ordene: Tenk på forskjellen mellom "Er på feil jorde" og "har skadet pasienter" ...

      Slett
  7. Unnskyld korrigeringen, siden den ikke har noe med tema å gjøre, men det var Ytringsfrihetsprisen Aarre fikk, ikke Åpenhetsprisen. Aarre har nemlig ikke vært åpen om sin psykiske helse.

    SvarSlett
  8. Ikke noe å be om unnskyldning for! Takk for rettelsen :)

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.