tirsdag 31. januar 2012

Kjerneverdiene til
Nasjonalt senter for erfaringskompetanse
innen psykisk helse

fra: http://www.erfaringskompetanse.no/oss
Kjerneverdier:
Respekt – Åpenhet – Nyskaping
Vi har et helhetlig menneskesyn som bygger på respekt  for det enkelte menneske, og dets iboende livsevne.
Vi våger åpen  dialog og utfordrer både brukerkunnskap og fagkunnskap for å få frem et helhetlig bilde.
Vi er nyskapende  ved å fremme likeverd mellom erfaringskompetanse og fagkunnskap, slik at ny kunnskap kan føre til ny praksis.
Visjon: 
Likeverd mellom erfaringskompetanse og fagkunnskap.
***
Jeg henger dette virtuelt opp på en virtuell vegg med en virtuell tegnestift.
Delvis på grunn av Karin Yrvins artikkel: Gi sykdom et menneskelig ansikt.
Og hennes oppfordring: 
Har du innspill til hvordan vi best kan sikre reell brukermedvirkning, ta direkte kontakt med Karin Yrvin: karin.yrvin@arbeiderpartiet.no
Og delvis fordi jeg  stadig leter etter respekt  for det enkelte menneske, åpen dialog og utfordringer av brukerkunnskap og fagkunnskap - og likeverd mellom erfaringskompetanse og fagkunnskap - på hjemmesiden til Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse ... og det er ikke alltid at jeg finner det. 


Jeg henter et eksempel herfra: http://ingridvaa.blogspot.com/2012/01/blogganbefaling-gunnar-tjomlid-om.html


Når det gjelder Lightning Process, ser jeg ingen respekt for brukerkunnskap om skadevirkninger på hjemmesiden til Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
    Kanskje jeg ikke har lett godt nok - i så fall ville jeg sette pris på å bli rettet. 




Litt senere: I en pause har jeg søkt etter ord på  hjemmesiden til Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse



autonomi: 0 treff
selvstyrt: 0 treff
verdighet: 15 treff
positiv: 29 treff
ansvar: 61 treff, blant annet 3 med Live Landmark på første side
"egen historie": 6 treff
tabuer: 11 treff
systemkritikk: 0 treff
systemvold: 0 treff
blitt hørt: 27 treff, 1  med Live Landmark på første side

"blitt hørt": 2 treff. Det ene treffet er et nyhetsbrev som jeg ikke får åpnet, det andre er et intervju som får meg til å trekke et lettelsens sukk: http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/paa-tide-at-noe-skjer 


" I 90 år har brukere av psykiske tjenester sagt hva de ønsker seg, men de har ikke blitt hørt. Nå er det kanskje på tide at noe skjer, sier forskerne Inger Beate Larsen og Anders Johan W. Andersen."
"Funnene viser at forfatterne gjennomgående har kjempet for å komme til ordet og bli hørt i det offentlige rom. Men de erfaringene brukerne sitter med, blir ikke tatt hensyn til, mener de to."



6 kommentarer:

  1. Etter det jeg har sett og lest hos Erfaringskompetanse, så støtter de fullt ut Lightning Process, og Landmark skriver innlegg til Erfaringskompetanse, hvor blir det av innleggene til alle "motstemmene", er det ikke viktig å få med ulike sider av brukererfaringene, eller er Erfaringskompetanse kjøpt og betalt av Landmark, som tjener godt på dette?

    SvarSlett
  2. Korrupsjon hadde vært så enkelt, så enkelt, Bibbi.

    Og jeg tenker at det handler mer om ubevisste positivfiltre.

    "Positiv" samler vi på, "negativ" filtreres bort. Livets lyse side" av Ehrenreich beskriver denne mekanismen - også når det gjelder psykisk helsevern.

    SvarSlett
  3. Positivitetsfiltre, som bidrar til, at det blir vanskeligere å si fra, når noe går galt eller ikke virker.
    Det skal ihvertfall ikke skrives om.

    SvarSlett
  4. Kanskje det er et element av keiserens nye klær i dette positivbildet?

    "Ikke alene var farvene og mønstrene usedvanlig vakre, men de klærne som ble sydd av stoffene, hadde også den forunderlige egenskap at de ble usynlige for dem som ikke dugde i embedet sitt, eller som var utillatelig dumme."

    SvarSlett
  5. For å si det rett ut - dette kalte vi undertrykking før i tida (les 70-tallet).
    Jeg sier ikke mer, og jeg skylder fortsatt på systemene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Like før svaret ditt tikket inn, noterte jeg resultatet av en del ordsøk i slutten av dette innlegget. Bl. a:

      systemkritikk: 0 treff
      systemvold: 0 treff

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.