søndag 29. januar 2012

Blogganbefaling: Gunnar Tjomlid om Lightning Process

Sånn apropos bloggsamtaler om positivitetspushing og lettvinte løsninger. 

Via serendipitycat:
http://www.serendipitycat.no/?p=8072

Fordi hun har en del nyttige lenker i tillegg til Tjomlids.

***

Jeg har ingen personlige erfaringer med LP; jeg tar med dette fordi jeg mener at det er viktig å få motforestillinger ut i det offentlige rom.

Og fordi Live Landmark får mye spalteplass på hjemmesiden til Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse, mens jeg fikk ingen treff da jeg søkte på den samme hjemmesiden etter ...

Lightning process kritikk
Lightning process evaluering
Lightning process skadelig

Det var heller ingen treff på kjente kritikere av LP, som
Maria Gjerpe
Gunnar Tjomlid

Så det ser ut som om Landmark får anledning til å svare på kritikk mens kritikken usynliggjøres.

Det forekommer jo at utøvere av psykisk helsevern bekrefter sine antakelser ved å ignorere motforestillinger, men bør et nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse gjøre det?

1 kommentar:

  1. Hei Ingrid! Har vært inne og lest på bloggen din før, men postet ikke da. Jeg må takke deg for at jeg har fått innsikt i noen problemstillinger som jeg ikke har visst så mye om fra tidligere.

    Til bloggemnet: Jeg synes det er fantastisk at noen orker å fortsette debatten og ta kampen opp mot LP og de lettvinte løsningene. Det er så skadelig, fordi de som har diagnoser hvor det hevdes at LP kurerer på tre dager (ja, saksbehandlere på NAV kan si slike ting), føler at hele skylden blir lagt på dem for at de fortsatt er syke. Det finnes ikke klare tester for ME, så det er lett å komme med lettvinte påstander om hva pasientene egentlig feiler.

    Jeg har altså vært syk i 18 år, prøvd masse behandlinger, teknikker, innsats, you name it. Det har hatt enorme omkostninger for meg.

    Og så kommer påstanden: du kan bli frisk på tre dager. Og hvis jeg går, og ikke blir frisk? Vel, da vil de si at jeg ikke gjør det riktig.

    Jeg kan bare ikke tenke meg større mistillitsvotum fra samfunnet enn LP. Det trekker alt pasientene har gjort i tvil, om de i det hele tatt har noen sykdom, det gjør dem til idioter.

    Jeg blir så satt ut. For LP har jeg kommet til at det beste hvis det ikke forsvinner snart rett og slett er fortrengning.

    Nei, nei, nei, nei, nei, må jeg få opp i hodet mitt hver gang jeg hører ordet LP :-)

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.