lørdag 28. januar 2012

Hva er det motsatte av hat?

I forbindelse med forrige innlegg, "Er det 'bare' grov hets?", trekker jeg fram noe jeg skrev i mai i fjor, under leting etter det motsatte av hat:

Gugling på norsk var ikke spesielt fruktbart, så jeg guglet dette spørsmålet på engelsk i stedet. Jeg tar med noen av svarene jeg fant, i den rekkefølge jeg fant dem.

I:
Rabbi Bradley Artson rapporterer sin konklusjonen fra den internasjonale konferansen om hat som fant sted i Oslo i 1990. (Jeg har ikke funnet noe nyttig om denne på norsk – er det noen som vet om en lenke?  Det er en fin kronikk på engelsk her.)
"Med andre ord er det motsatte av hat lov. Den norske statsministeren støttet til og med dette ved å sitere fra politikeren/filosofen Edmund Burke (i England i det 18. århundre): 'Når onde menn samarbeider, må de gode menn danne forbund, ellers faller de en etter en.'" 

II:
Fra  "The Nazis' Most Important Arsenal During WWII" av Jan Lee.

Sitat fra boka “Belonging and Genocide: Hitler’s Community 1918-1945” by Thomas Kühne.
Det motsatte av hat er det jeg kaller tilhørighet og samhørighet.
Nazistenes indoktrineringsprosess opphevet enhver omtanke for individer og samfunn utenom deres eget, og i boken er den delt inn i fem stadier:
 - dannelsen av et ”folkets samfunn” som var begrenset til arisk medlemskap
- kameratskap både ved fronten og på gata
- utviklingen av en samfunnsetikk som ikke bare støttet folkemord, men krevde det
- felles delaktighet i folkemord og undertrykking
- og en atmosfære som skapte grobunn for apati og motfallenhet overfor det å hjelpe ”de andre”

III:
Fra Yoga Sutras of Patanjali 2.30-2.34: Yamas and Niyamas, rungs #1 and #2
Det motsatte av hat er ikke kjærlighet. Det motsatte av hat er ikke-hat, det å gi slipp på hatet. Da stiger kjærligheten opp av seg selv.   

IV: Fra Upon the Rainbow 
I en kontekst av EMDR terapi:
Han leste høyt fra en bok – ga meg ikke tittelen – om hatet og dets bestanddeler – bitterhet, hevn osv. Noe av det han sa var at det motsatte av hat ikke er kjærlighet, det er likegyldighet.
Jeg måtte slå opp EMDR terapi og fant en norsk beskrivelse her
Og en på engelsk her. (I den engelske beskrivelsen brukes ord som ”upassende” og ”negative” om følelser og reaksjoner. Fra min synsvinkel er dette faresignaler.)

V:
Fra answers.yahoo  Uncle Remus 54:
Jeg har alltid trodd at det motsatte av kjærlighet er frykt og det motsatte av hat er medfølelse.
***
Mitt forslag er mest i slekt med de til Kühne og Uncle Remus 54:
Det motsatte av hat er gjenkjennelse.

Selv om  Aysha i forrige innlegg ga et klart eksempel på manglende gjenkjennelse basert på tro, er det viktig å huske at dette fenomenet gjelder for mange inndelinger i "oss" og "andre" - også slike som ikke er basert på religion.  

Jeg deler synet til forfatteren David Gerrold: 

"Når du deler mennesker inn i oss og dem, blir du automatisk en av dem."

Er det slik bygdedyret får sin makt?

http://ingridvaa.blogspot.no/2013/09/bygdedyret-i-helsevesen-og-hjelpeapparat.html


Hvordan ser dette ut fra ditt ståsted?





10 kommentarer:

  1. Jeg tror Elie Wiesels definisjon er gyldig for meg:
    "Det motsatte av hat er likegyldighet!"

    SvarSlett
    Svar
    1. Mormor, her tror jeg du husker feil. Wiesel sa: "Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, det er likegyldighet. Det motsatte av kunst er ikke stygghet, det er likegyldighet. Det motsatte av tro er ikke kjetteri, det er likegyldighet. Og det motsatte av livet er ikke døden, det er likegyldighet.”

      Slett
    2. Kom til å tenke på noe, mormor: Hva hadde jeg valgt, hvis jeg fikk velge om jeg ville bli møtt med hat eller med likegyldighet?

      Jeg har ikke svar akkurat nå.

      Slett
  2. Jeg merker at jeg vegrer meg litt mot å tenke i motsetninger. Noe av dette handler for meg om å forstå hva som kan føre til hat, som f.eks. manglende kunnskap og erfaring med noe / noen, hva som kan forebygge hat osv. Og hva slags funksjon det kan ha, for enkeltmennesker eller grupper, eller hele samfunn for den slags skyld, å hate noe eller noen.
    Noe av det skriver Ingrid og også mormors innspill, handler derfor ikke om "det motsatte av..." for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Motforestillinger! Yippi! tenkte jeg da jeg leste dette. Takk, gamle ugle, for at du hjelper meg til å tenke på hvordan jeg tenker.

      Du hjalp meg tenke gjennom hva jeg vil oppnå med å bruke motsetninger. Jeg bruker det innimellom når jeg vil kople om til å tenke langsomt. Til å tenke på tvers av kulturelle sannheter.

      Leser for tiden Daniel Kahnemans "Thinking, Fast and Slow", og det er som å komme hjem. Mer senere ...

      Slett
  3. Jeg tror vi hater alt som vi opplever som en dødelig trussel,fysisk eller psykisk.Mennesker som aldri har funnet noe fundament i seg selv vil velge ut ei gruppe et livssyn e.l. som de bruker som fundament. De vil derfor hate alt som truer dette fundamentet. Dessuten vil de føle hat når de oppdager at de ikke får noen erstatnig for alt de har ofret for denne enheten.
    Evnen til kjærlighet er rett og slett en naturlig konsekvens av sjelelig sunnhet,av det å fungere ut fra eget bevissthetsliv som et fritt og helhetlig enkeltindivid. Da blir alt rundt oss en del av vår egen virkelighet,og derfor noe vi verdsetter og føler ansvar for.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Jorunn, og velkommen til kommentarfeltet! Jeg har lest det du skrev flere ganger, og er slått over hvor klart og riktig det er.

      Takk skal du ha!

      Slett
  4. Som et slags spill, er jo dette kjempegøy å reflektere over. :)

    Jeg synes ikke nødvendigvis det er noe problem å tenke i motsetninger, jeg. Enhver kvantitet kan uttrykkes som en potens av to. Kan man dele et problem i to, så kan disse delene igjen deles i to, og så videre. Eller man kan starte med to sider, og så utvide de matematiske dimensjonene til tre, fire ogsåvidere. Vi trenger jo bare et utgangspunkt for søket, en tentativ tilnærming for å se hvilken mark som er mest grøderik.

    Jeg ville nok ha eliminert bort noen svaralternativer innledningsvis. Alternativ 1 og 2 dreier seg om å danne forbund og føle samhørighet mot hatgruppen. Men hatgruppen selv, som nazistene, kan jo ha masse tilhørighet og samhørighet med hverandre. Så ingen motsetning her.

    Alternativ 3 sier: "Det motsatte av hat er ikke kjærlighet. Det motsatte av hat er ikke-hat, det å gi slipp på hatet. Da stiger kjærligheten opp av seg selv."

    Det begynner lovende. Det motsatte av hat er ikke kjærlighet, som er korrekt fordi fravær av kjærlighet ikke nødvendigvis er hat og vanligvis ikke er det. Det motsatte av hat, er ikke-hat kommer så. OK, men i spillets verden er jo dette selvgodt med å innrømme tap. Du har ikke peiling, så du sier at det motsatte av noe, det er negasjonen av noe...Hmm...;-) Og, så kommer siste påstand, at hvis man gir slipp på hatet da stiger kjærligheten opp av seg selv. Det er en logisk kortslutning siden hat og kjærlighet er urelaterte størrelser.

    Nå vet jeg at det finnes flere typer hat og kjærlighet, til mennesker, til folkeferd, til ideer, til Gud. Men man må vel forutsette en sterk inderlighet, og ikke en amerikanisert 'love this', 'hate that' tolkning av dette.

    Alternativ fire er vel den konvensjonelle tolkningen som jeg har hørt oftest, at det motsatte av hat er likegyldighet. Det er vel fordi hat inngår i gruppen av emosjonsord, mens likegyldighet inngår i gruppen av ord som signaliserer mangel på emosjoner, sammen med ord som apati og følelsesløshet. At ordene er presist i opposisjon, går det vel ikke an å si. Jeg vil hevde at den likegyldige aldri kan være i direkte opposisjon til den som hater. Han vil simpelthen ikke bry seg om han er det eller ikke. :-)

    Alternativ fem sier at det motsatte av hat er medfølelse. Begge deler er ord som uttrykker en emosjon, altså ikke motsatt. Hat gjør mennesker til fiender, medfølelse gjør dem sympatisk innstilt til hverandre. Der er ordene motsatt.

    Både fire og fem har en flik av sannhet i seg altså.

    Ingrids forslag er at det motsatte av hat er gjenkjennelse. Hat er en emosjon, mens gjenkjennelse er...analytisk og erfaringsbasert? Det analytiske og det emosjonelle blir ofte sett på som motpoler. Hat gjør mennesker til fiender, mens gjenkjennelse av seg selv i den andre gir forståelse og respekt. Dette ser jeg at du har tenkt over...

    Din versjon er nok den mest elegante jeg har kommet over tror jeg. Men for meg er nok alternativ fire det som jeg har sterkest intuisjon for, at likegyldighet er det motsatte til hat. Den er ikke fullt så dyp, men er tolkningen jeg er vant til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Gambetti! Jeg håper du har krysset av for "notify me", for jeg aner ikke hvorfor du ikke fikk respons. Her kommer den, svært forsinket: Takk for respons. Jeg må rett og slett ta utskrift av det du skrev og gruble over det. I'll be back!

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.