lørdag 28. januar 2012

Aisha Schezadi:
Er det ”bare” grov hets?

27.1 sier Jørgen Lorentzen, styreleder i Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening til Klassekampen at foreningen fremdeles vil finansiere skolebesøk av Aisha Schezadi fordi: ”Når hun besøker skoler, snakker hun med utgangspunkt i den teksten hun har skrevet, og prinsippene om respekt for individer, toleranse og åpenhet.”

Og ifølge ”Det er bare en video” – i Klassekampen 19.01.12 – synes Aisha Schezadi at det er vanskelig å kritisere menn som ”står bak grov hets av konvertitten Louiza Louhibi, etter at hun sto fram som voldtektsoffer”.

Fordi: ”Som kvinne forstår jeg godt at det kan være svært krenkende å bli utsatt for slikt, men de samme personene behandlet meg med enorm ærbødighet og viste mye støtte og solidaritet da jeg ble dratt av min niquab.”

Jeg respekterer Aishas rett til å gå med niquab.

Jeg respekterer Aishas rett til å tro det hun vil.

Jeg har ingen respekt for det hun gjør, når det hun gjør er å støtte grov hets av en kvinne som har stått fram som voldtektsoffer.

 Jeg har ingen respekt for tankegangen bak hennes støtte: at de som hetset en kvinne som sto fram som voldtektsoffer behandler henne med enorm ærbødighet og viste mye støtte og solidaritet da hun ble utsatt for et mindre overgrep.

Og jeg vil svært gjerne vite hvordan Aisha forener denne støtten og denne tankegangen med sitt budskap om respekt for individer, toleranse og åpenhet.


Sent til Klassekampen 28.01.12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.