tirsdag 25. desember 2012

Reprise: TILLATELSER

 En videreutvikling av tillatelsene i  "Jante"
Omskrevet litt 25.12.12


Jeg har lov til å merke hva som er vondt og hva som er godt, hva som nærer meg og hva som tærer, slik alle andre har lov til å merke det. 

Jeg har lov til å beskytte meg selv, slik andre har lov til å beskytte seg selv. 

Jeg har lov til å merke når jeg blir sett og når jeg ikke blir sett, slik andre har lov til å merke når de blir sett og når de ikke blir sett.

Jeg har lov til å vite at den jeg er nå, er en sammensmelting av den jeg har vært og den jeg skal bli – slik andre har lov til å vite det om seg.

Jeg har lov til å vite at alle andre er enestående. 

Jeg har lov til å vite at også jeg er enestående. Aldri, siden det første mennesket gikk på jorda, har det vært en som meg. 

Jeg har lov til å vite at jeg har enestående erfaringer, slik andre har lov til å vite at de har det.

Jeg har lov til å vite at andre kan lære av mine erfaringer, slik jeg kan lære av deres.

Jeg har lov til å vite at jeg har enestående resurser, slik andre har lov til å vite at de har det.

Jeg har lov til å bruke resursene mine, også når omgivelsene ikke liker at jeg gjør det, slik alle har lov til det. 

Jeg har lov til å bry meg om meg, slik andre har lov til å  bry seg om seg og alle har lov til å bry seg om andre.

Jeg har lov til å tillate meg å vokse og utvikle meg og se hvor stor jeg kan bli, også når omgivelsene ikke liker det, slik alle har lov til det. 

Jeg har lov til å vokse i egne øyne ved å la andre se hvor store de kan bli, slik andre har lov til å vokse ved å la meg se hvor stor jeg kan bli.

Jeg har lov til å føle det jeg føler og til å vite at ingen følelser er farlige, slik andre har lov til å føle det de føler og vite at ingen følelser er farlige.

Jeg har lov til å gjøre feil og eie og lære av de feil jeg gjør, slik andre har lov til å gjøre feil og eie og lære av de feil de gjør.

Jeg har lov til å være i mitt liv, slik andre har lov til å være i sitt liv. 


Er det noen tillatelser du vil tilføye?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.