tirsdag 22. mai 2012

Gompologi

Noen ganger må jeg legge ut noe for å kunne se nyanser og motforestillinger - "skrive høyt" i stedet for å tenke høyt, kanskje?


Nyanser trengs sårt i det forrige innslaget mitt om gompetanse:


Gompetansenivået vårt kan variere veldig i forskjellige situasjoner. 


Når jeg snakker med personen som sa "De styrer blindt fra floskel til floskel som de tror er dype sannheter", for eksempel, hender det at jeg møter veggen: Sier noe som ikke når fram. Som blir møtt med ikke-respons. Vedkommende har sin floskeltro på enkelte områder, sine konvensjonelle sannheter som ikke skal rokkes ved. Og da fins det ikke reseptorer for det jeg sier.  
    I sånne situasjoner sjekker jeg om det er en åpning. Hvis jeg orker og jeg syns at det er viktig. 
   Jeg beskriver en fin erfaring med å møtes på denne måten her:
http://freudfri.blogspot.com/2011/02/weird-and-wonderful.html 


Jeg har også mine områder med floskeltro. Og jeg blir glad når mennesker tar seg bryet med å utfordre meg på floskeltroen - og greier å nå fram til meg med sin tolkning av virkeligheten. 


Det blir nok mer omkring dette etter hvert ... akkurat nå er jeg fornøyd med å ha et ord for det som skjer når noe jeg sier blir møtt med aversjon eller usynliggjørende kulderespons: 
    Ikke "jeg har sagt noe feil", men "Gompetanse har ikke reseptorer". 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.