onsdag 28. mars 2012

"Tvang til kur er dårers tale"



Takk til @agteien for lenken til et blogginnlegg av Odd Wolden:  


Tvang til kur er dårers tale


Jeg la inn en kommentar som jeg sannsynligvis kommer til å utvide etterhvert:

Både dialog og sam-taler, enten de er gode eller dårlige, forutsetter likeverd.
Når en part som har makt i situasjonen møter en part som har avmakt, må det først jobbes med likeverdig kommunikasjon.
Og slik jeg ser det, er det bare mulig om parten som har makt bevisst trer ut av sine egne tankerammer, når rammene er hierarkiske.


Og den ble utvidet like etterpå:


Fortsettes:
Odd Wolden, du skriver: "”Tjenesteforsømmelse” er et hardt ord. Men så lenge sentrale fagfolk ikke ser ut til å skjønne alvoret, må vi bruke de midlene som trengs. Det er noe som heter å henge bjella på katten. Det er det på tide vi gjør det nå. Og rapporten fra Rådet for psykisk helse gir oss argumentene, om vi ikke har hatt dem før." 
Min tanke er at ordet "tjenesteforsømmelse" når det gjelder overgrep i psykisk helsevern er et like ynkelig og tafatt ord som "omsorgssvikt" når det gjelder seksuelle angrep på barn.
Angrep og overgrep er angrep og overgrep. De kan identifiseres objektivt ved at man ser etter fysisk og psykisk vold, hersketeknikker og maktmisbruk - uansett hvem det er som gjør hva mot hvem og hvorfor. 
Og uansett om det er lovlig eller ikke. 
Vi har lovfestet totalforbud mot vold mot barn. Vi har ikke totalforbud mot vold innen psykisk helsevern. 
Jeg skal bestille rapporten. Er spent på om man har hatt baller nok til virkelig å kalle en spade for en spade. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.