onsdag 28. mars 2012

Lidelser og skader

Lenken er fra @Sigrun_:
Retningslinjer om ROP på nett

Jeg la inn en kommentar; legger den inn her også: 
Er det gjort forsøk på å behandle "skader" i stedet for "psykisk lidelse"? Fra min synsvinkel er selve begrepet "psykisk lidelse" retraumatiserende; det gjør ytre  skader til individets indre, private problem og skyld og skam.
Undersøkelsen som Dixi resurssenter nylig har foretatt, viser at 50 % av voldtekstofrene som ble spurt tenker ofte på selvmord, 40 % driver med selvskading og 75 % har konsentrasjonsproblemer.
Det å ruse seg kan ses som ett av mange utslag av selvskading - og en langsom form for selvmord. 
Jeg har spiseproblemer. Det er kanskje en litt mer "stueren" form for rus; det kan også være svært skadelig. Og jeg fikk ikke tatt tak i de grunnleggende problemene før jeg kasserte vanlige psykiskhelsevernbegreper og  -metoder og begynte å behandle samfunnsskadene mine i stedet.
Mer om dette her: <a href="http://ingridvaa.blogspot.com/2012/01/kvikkslv-mot-syfilis-betaversjon.html">Kvikksølv mot syfilis</a>

2 kommentarer:

  1. Har lest, og takker deg for at du skriver om samfunnsskader.
    Apropos skader av samfunn, som også inkluderer skader av behandling som samfunnet godkjenner som evidensbasert: Her en en lenke til en psykologblogg ad. alle piller folk blir medisinert med.
    http://dinpsykologonline.wordpress.com/2012/03/27/er-benzodiazepiner-var-tids-kokain/

    SvarSlett
  2. Takk fra meg også Ingrid.

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.