fredag 2. mars 2012

Hva er syndene?


Også til den virtuelle oppslagstavlen.





Utdrag fra ”Frihet, ikke makt” av Marilyn French. 
Jeg har tatt meg friheter med oppsettet. 

Hva er det ideologien SKAPER?
Hva er SYNDENE ifølge ideologien?
Dette er viktige spørsmål når vi skal vurdere en ideologi.
Hvordan er det å leve etter den? 
Dyder er ofte definert som ”fravær av synd”. 
Det er ikke alltid lett å definere en ideologis dyder, 
men vi får et godt bilde av ideologien ved å se hva den betrakter som synd.





Ethvert hierarki opprettholder seg ved å innpode frykt. 

De mest undergravende handlinger er å fornekte eller ignorere denne frykten, nekte å bøye seg. (…) 

De som bryter en institusjons regler, har lettere for å bli tilgitt enn de som viser en holdning av selvstendig dømmekraft, selv om denne holdningen ikke gir seg uttrykk i noen definerbar ulydighet. 

I sine mer subtile former kan tvangen bestå i et svakt smil som informerer om at en du respekterer er misfornøyd med deg, 

(…) eller det kan dreie seg om en følelsesmessig utfrysing som er forferdelig å oppleve, men harmløs på overflaten. 

(…) tvangsteknikkene brukes til å isolere et individ fra fellesskapet og frata vedkommende all innflytelse innenfor strukturen, slik at selv om kroppen er til stede, er personen på en effektiv måte fjernet.



Jeg har funnet fram til en del gamle knagger som hjalp meg i den perioden jeg tenker på som "Hvorledes jeg blev saa gal". Nå som jeg har vendt tilbake til Avgrunnen har jeg god bruk for dem. 


2 kommentarer:

  1. Jeg har mine svar på dette. Men litt kort: Syndene er selvhevdelsen, egoet, at man tillater seg å være noe i seg selv.Selvstyrt.

    I motsetning til å underkaste seg autoriteter, enten det nå er guder eller mennesker med makt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt!

      Og er det ikke rart at det samtidig er så mye mas om dette med selvstyring og brukermedvirkning osv?

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.