torsdag 5. januar 2012

"skjema for registrering av dysfunksjonelle tanker"


Dette kom opp som søkeord på bloggen min, og jeg ble så nysgjerrig at jeg søkte selv.

Og det fins faktisk et slikt skjema!

Kognitiv terapi, skjema for registrering av dysfunksjonelle tanker


Jeg har anbefalt mennesker å prøve kognitiv terapi uten å ha prøvd det selv først. Etter å ha kjøpt boka "Tenk deg glad" av David D. Burns uten å være i stand til å lese mer enn et par sider før jeg blir grepet av irritasjon, innser jeg at det var en feil.

Og dette skjemaet får jeg helt makk av!

Jeg skal komme tilbake med flere detaljer om årsakene til irritasjonen og makken når jeg har satt meg mer inn i stoffet, nå nøyer jeg meg med å lenke til Bibbis blogg:

Kognitiv terapi - jeg sorterer mine tanker.







6 kommentarer:

  1. Takk for lenking til bloggen min Ingrid. Tok en titt på skjemaet du lenket til, og jeg tenker, alle er nok mer eller mindre psykisk syke, da dette er tanker de fleste kan være innom fra tid til annen, eller over lengre tid også, og det irriterer meg, at det skal sykeliggjøres.

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig :) Jeg syns det er viktig at vi støtter opp om hverandre.

    Sykliggjøring, ja. Jeg har ikke klart for meg hva jeg tenker om dette, men det går i retning av ...

    krav om lydighet ("vi vet best") > dissosiasjon

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig Ingrid, å støtte opp om hverandre her er så viktig. Det ene er for en selv, men jeg tenker, det finnes nok mange flere enn oss, som har møtt psykiatrien på sitt verste, og blitt påført ytterligere skam og skyldfølelse, som igjen fører til taushet. Man våger rett og slett ikke fortelle om et møte, der man endte opp med å bli mistrodd, påført diagnoser som ikke stemmer m.m.
    Da er det viktig at vi våger å si fra, og kanskje tør flere å følge på underveis. Det er mitt håp.

    SvarSlett
  4. Jeg har ytret meg om dette på Bibbis blogg. Det føyer seg inn i den utbredte oppfatningen at det er deg det er noe galt med, hvis du ikke tåler ALT! Og da må du rettes og fikses på, omprogrammeres etter standardskjema.
    Jeg kommer etter hvert til å meddele meg mer om dette på min diktblogg, har dryppet litt allerede.

    SvarSlett
  5. Kan jeg få en Lenke til diktbloggen din? Vær så snill?

    SvarSlett
  6. Hei, du skal bare klikke på gamle ugle, så er du der, håper jeg....
    Hvis ikke: diktugla.wordpress.com

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.