lørdag 7. januar 2012

NAV-tilskudd for å lære å snakke med bilder av dyr?

til: nav.tinn@nav.no

Tidligere i år spurte jeg NAV-kontakten min om jeg kunne få NAV-tilskudd til å utdanne meg i "The Aware Ego Process", et selvhjelpsverktøy som jeg har brukt med gode resultater i over 20 år.
    Svaret var at det var utelukket fordi dette ikke var en godkjent utdanning i Norge, og jeg slo meg til ro med det.
    Men etter litt gugling har jeg nå funnet ut at det går an å få NAV-tilskudd til å lære å bli dyretolk på Dyretolkeskolen.

"Flere på yrkesrettet attføring har fått dekket nybegynnerkurs og Dyretolkskolen av NAV. Skolen har et godt samarbeid med NAV."

Og denne skolen koster 34000 kroner i året.

"Når vi har mulighet til det vil vi snakke med elevenes dyr på samlingene. Ha derfor bilder av dine dyr liggende i permen klar til bruk når vi trenger det." 

Er virkelig dette en godkjent utdanning i Norge?
    Gir NAV også tilskudd til mennesker som vil gå på Engleskolen til prinsesse Märtha Louise?
    Jeg vil ikke på noen engleskole, jeg vil videreutdanne meg i bruk av et selvhjelpsverktøy som jeg har brukt selv i årevis, og som jeg etterhvert vil tilby meg å lære bort til NAV-personale og NAV-kunder. 
    Kan vi møtes for å snakke om hvorvidt jeg kan få tilskudd til det?



9 kommentarer:

  1. NAV er i mitt hode i hovedsak et sted for funksjonærer som følger et regelverk til siste bokstav. Ordet skjønn er et fyord.
    Hvem som har laget disse reglene, ja si det? Jeg kjenner mennesker som nesten er pensjonister og som har vært ledere for en masse andre mennesker som blir sendt på kurs for å lære å skrive CV (og som har skrevet all verdens søknader gjennom et lanbt yrkesliv). Jeg kjenner voksne familifedre som undervises i kosthold, på nesten minuskunnskapsnivå.
    Ja, denne listen kunne gjøres milelang, og den handler om ekstremt generaliserte systemer laget for en ekstremt mangfoldig populasjon.
    Jeg savner et inkluderende NAV.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har latt denne ligge en stund, men nå vil jeg gjerne si noe. Jeg har hatt en stor utfordring og fornøyelse av å skulle "undervise", veilede og coache mange mennesker i hvordan få seg (bærekraftig) arbeid. Alt fra innvandrer uten ferdigeheter i norsk og bruk av pc til akademikere på master- eller doktornivå. Noen ganger i samme klasse. Jeg har dessuten hatt en klasse med 20 mennesker hvor alle var mellom 60 og 66 år.
      Såvidt jeg vet blir ingen sendt på kurs for "å lære å skrive cv", men tilpasset kursdeltakers behov får man eventuelt undervisning, veileding og/elller sparring på dette ene av flere steg i jobbsøkerprosessen. Har erfart at skepsisen den enkelte møter med er stor. Størst blant de med høyere utdannelse og/eller lang yrkeserfaring.
      Noe av det mest gledelige jeg har opplevd i denne jobben er at mange deltakere faktisk får seg (ønsket) arbeid takket være (seg selv), felleskapet og støtten de opplever av medelever og veiledere og læringen. Enten i løpet av kurset eller innen 6 uker etterpå. Dernest består gleden i at mer enn 90% uttrykker i at de virkelig har hatt nytte av kurset, fått hjelp, blitt sett...

      Det gjelder ikke alle. Understreker også at jeg ikke jobber i NAV, men som underleverandør til en kursleverandør til NAV. Har ingen andre interesser her enn å nyansere oppfatningen av hva som skjer når noen blir beordret til kurs i "cv skrivning". Som en kuriositet - selv om det ikke finnes fasitsvar på hvordan en god cv skal se ut, så er det jammen mye rart som dukker opp av cv på personer som har skrevet allverdens søknader.

      Når det gjelder "pensjonistklubben" jeg var så inderlig heldig å få lov til å veilede, så endte det opp med at 6 av 20 fikk seg ønsket arbeid innen kurset. Ytterligere 4 innen 6 uker etter kursslutt.

      Ville skrive dette som et nyansert innspill. Vet at jeg selv noen ganger ramler inn i fellen om å mene noe om saker jeg ikke har undersøkt godt nok. Samtidig lar jeg rommet være åpent for at det finnes eksempler på mennesker som blir sendt på kurs de verken trenger eller kan ha noen som helst glede eller nytte av...

      Slett
    2. Takk for nyansert innspill Gerd! Nå er det sent, og jeg skal svare mer nyansert senere; nå vil jeg bare si at jeg satte dette på spissen i håp om å komme i dialog med NAV om mitt ønske om tilskudd til å utdanne meg innen Voice Dialogue.

      Hittil har jeg ikke fått svar på eposten min.

      Slett
    3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    4. Jeg sliter litt med "systemet" her (blogsystemet altså), men ville si til deg Ingrid at det jeg skrev var som respons på "gamle ugles" kommentar - ikke din. Jeg har ingen annen agenda her enn nyanser. Nei, det var forresten ikke helt sant - kanskje et håp om respekt for det arbeidet jeg gjør..?

      Jeg er videre like spent som deg på NAVs respons på din henvendelse som jeg oppfatter som svært så legitim. Natta :)

      Slett
  2. Det spørs om ikke mange som jobber der også savner et inkluderende NAV.

    Å ha så stort ansvar for andres framtid og så liten autonomi ... det må være en frustrerende arbeidsplass til tider.

    Jeg kjenner folk som har slitt seg helt ut i jobben i NAV, og jeg har stor beundring for alle som gjør sitt beste for kundene innenfor de rigide rammene.

    SvarSlett
  3. Ja, jeg er enig. Har hørt at det er fagfolkflukt der. Lurer på hvor lenge systemene skal tviholde på denne mastodontkonstruksjonen.

    SvarSlett
  4. Nav, et system som er vanskelig å forstå, uansett hvilken side av pulten du står på vil jeg tro.

    SvarSlett
  5. Gerd, det er ikke bare du som strir med bloggsystemet - jeg hadde tenkt å legge mitt svar til deg i en egen tråd.

    Det du tok opp belyste et fenomen som jeg lenge har tenkt litt vagt på - og takk for at du gjorde det! Kortversjonen er at kritikk av et system, eller av feil som blir gjort innenfor systemet, så lett kan oppfattes som urettferdig overfor de som gjør en god jobb innenfor systemet. Dette skal jeg utdype nærmere, men ikke nå - jeg har nettopp lagt ut igjen "Natt til niende mars" og er nokså hudløs ... og skal jobbe videre i den tilstanden i dag.

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.