mandag 10. oktober 2011

TANKERS MAKT

Nei, dette handler ikke om TANKENS KRAFT. Jeg vet ikke riktig hva jeg skal mene om det. 

Det er om tankers makt. Tankers makt til å drepe, for eksempel.

Akkurat som våpen, kan ikke tanker alene drepe. Mennesker dreper. Men vi erfarte den 22. juli at tanker kan gjøre det enklere for mennesker å drepe. 

Tanker har stor makt til å skade. De kan få mennesker  til å kneble, innsnevre, lemleste, torturere og drepe. Tanker kan gjøre mennesker emosjonelt stumme, som Yashir Ali påpeker i sin kronikk om “gasslysing”.

Tanker kan også gi næring til endring og vekst. 

Selv om jeg er ateist, liker jeg å tenke at Jesus kunne vært en historisk skikkelse. Og disse ordene treffer meg rett i hjertet …

Evangeliet etter Matteus, kapittel 5, BERGPREKENEN
 ”43 Dere har hørt det er sagt: ' Du skal elske din neste og hate din fiende.' 44 Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, [velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere,] og be for dem som [krenker dere og] forfølger dere.”

Og det er ikke bare det radikale budskapet ”Elsk deres fiender” som virker så befriende på meg, men ordene ”forbanner” ”hater”, ”krenker” og ”forfølger”. Jesus er ikke redd for å si med rene ord hva vi mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre.

Hva ville skje om han sa noe sånt i dag? Ville en velmenende, snill person foreslå på en diplomatisk måte at han heller burde ”være positiv” og ”prøve å forstå” at de i virkeligheten ikke er fiender, de er bare mennesker som ikke fikk dekket grunnleggende behov da de var barn, de mente ikke å gjøre noe vondt, og ”for å gå videre, må vi tilgi”?

Ville det sjokkere Jesus å høre at mennesker som er blitt krenket og forfulgt stadig blir oppfordret til å prøve å være snillere enn han var?

“Men Jesus sa: ’Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.’” 

Han sa ikke ”Jeg tilgir dere”.

Han sa ”elsk deres fiender”, ”velsign dem”, gjør godt mot dem og be for dem”.  Han sa ikke ”prøv å forstå dem” eller ”tilgi dem” eller ”du må ikke anklage eller dømme dem”.

***

I denne bloggen vil jeg samle tanker som kan åpne dører. Og samtidig se kritisk på tanker som … med verdens beste hensikter … kan kneble og lemleste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.