søndag 18. august 2013

Anonymisering i bloggen

Jeg har allerede tatt standpunkt når det gjelder oldtidens borderlining: Jeg tar ikke med navnene til personene som er involvert. Fordi navns nevnelse vil snurpe inn problemstillingen til et spørsmål om hvorvidt de har gjort noe uetisk.

Det er lenge siden jeg godtok Fylkeslegens forsikring om at ingen lover ble brutt da jeg ble borderlinet, så det er et ikke-tema.

Problemet, for meg, er virkelighetsoppfatningen og tankegodset til yrkesgruppene som arbeider etter og vurderer lovene, så navn på enkeltpersoner i disse gruppene er irrelevant.

Uttalelsene deres, derimot, er svært relevante.

Det gjelder for de gamle journalene jeg har liggende, og det gjelder like mye for nåtidige ordvekslinger med psykiatere på Twitter.

Jeg har vært involvert i en del slike i det siste, og har … samlet en del skjermbilder som jeg skal bruke i blogginnlegg om hvordan psykiaterkommunikasjon ikke er som annen kommunikasjon. Det blir en stund til, for jeg må først se nærmere på dette med kognitive rammer.

Når det gjelder skjermbildene, kan jeg velge mellom to grader av anonymisering:
1) Sørge for at navn på vedkommende ikke kommer opp ved gugling
2) Sladde navn, bilde og sigg i skjermbilder.

Og jeg kommer til å spørre de involverte hva de foretrekker. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.