lørdag 13. april 2013

Pyramidenes tåspissdans

Interessant overskrift, ikke sant? Den perfekte tittel (syns nå jeg), til et innlegg om konsekvensene av å være opptatt av å BARE være sterk, positiv, snill ... alle pluss-greiene.

Hensikten var å lagre den, klar til bruk når innholdet i innlegget hadde funnet sin form. Jeg ber om unnskyldning for at jeg klikket på "publiser" i stedet for på "lagre", og når det først er gjort, kan jeg jo utdype litt:

Når vi prøver å BARE være sterke, positive, snille, blir vi som opp-ned pyramider - vi har dårlig balanse og velter lett over på en av sidene.


Og dette innlegget av Cuculus Canorus ...

Vennskap, tillit, psykiatri



... minner om at mennesker som prøver å være BARE objektive og saklige, også danser  pyrmamidespissdansen - og kan falle tungt ned på SABOTASJE. Maktmisbruk.


Jeg har ikke tenkt helt gjennom dette ennå, men foreløpig ser pyramiden slik ut:





Jeg legger dette ut foreløpig, det kommer mer senere. 


6 kommentarer:

  1. Er spent på resten for dette er noe jeg går å grunner på selv.
    Og jeg forstår det ikke .

    SvarSlett
  2. Tittelen din er fantastisk stimulerende. Må tenke mer på den.....

    SvarSlett
  3. Mange takk for kommentarer, Bibbi, Anonym og gamle ugle. Jeg ber om unnskyldning for at de ikke kom fram før nå; jeg hadde glemt at jeg gikk over til moderering fordi det har vært så mye spam i det siste.

    Det kommer avgjort mer om dette, og jeg vet ikke når. Jeg lever i ekstrem slomo for tiden - kjenner meg godt igjen i diktet ditt om selvdisiplin, GU.

    SvarSlett
  4. Takker for link og interessant tankeeksperiment. Må tygge litt der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tygg i vei!

      I det siste innlegget ditt, "svik", ser jeg ett utslag av denne pyramidedansen: Sabotasje fra hjelpere som er opptatt av "normalitet" og ikke har kontakt med sin egen sårbarhet.

      http://cuculidae.wordpress.com/2013/05/03/svik/#more-3282

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.