mandag 17. desember 2012

Vågå.
Ikke forbundet med overgrep, men ...

Nye lenker lagt til etterhvert. 

Med forhåndsdømming av en tenåring som varslet om overgrep.

Lenke til Aftenposten-intervju med ordfører Iselin Jonassen, som understreker at det kun er to involverte personer i denne saken - privatpersonen Rune Øygard og den nå 17 år gamle jenta:

Sofie Gran Aspunvik:
 "Folk i Vågå frykter Bjugn-effekt"

- Vi hørte navnet «Bjugn» på TV her om dagen, og begynte med en gang å snakke om Bjugn-saken. Det er klart vi ikke vil at man skal tenke på en overgrepssak når Vågå blir nevnt, sier en som ønsker å være anonym.
Flere reagerer på at mediene omtaler saken som «Vågå-saken».
- At man kaller det Vågå-saken i stedet for ordfører-saken eller Øygard-saken, er dumt for bygda. Dette handler bare om to personer, og det er kun de to som vet hva som har skjedd, sier en annen.

Jeg skrev på Twitter for lenge siden at jeg ville bruke betegnelsen "Vågå-saken" helt til bygda kollektivt ba jenta som sa ifra om unnskyldning.

***


Øygard i avskjedsbrev til kommunen: - Jeg er uskyldig


***

Martin Andersson og Erlend Moe:
Sender tankene til Rune Øygard

Sogneprest i Vågå, John Rustad, sier at hans tanker går først og fremst til Rune øygard og kona i dag

Dagen etter, 18.12: 
– Det var et uhell, og jeg sa også at jeg antagelig trodde dommen var riktig. Det lå ikke i det jeg sa at jeg ikke hadde omtanke for jenta, men hun bor i et annet sogn, sier Rustad.
Jeg får vondt i magen av hele unnskyldningen. Finner ikke fnugg av empati eller kjærlighet til den svakeste part i noe av det presten er sitert på. Bare selv- og bygdemedlidenhet og offer-usynliggjøring

***


Ragnhild Moen Holø, Dag Kessel, Erlend Moe:
Dette mener folk i Vågå

Et eksempel:
– Det er bare dommerne som kan dømme i denne saken, men jeg er skuffa over hvordan Vågå-bygda har måtte lide i denne saken, sier ei dame NRK snakket med på gata i dag.
***

Fint innlegg av Inger Johanne Solli i NRK Ytring, med en klar oppfordring:
Bygdefolket kan snu omsorga sin til ho som har vorte trudd og hennar familie. Først slik kan kommunen få ro og bygge seg opp att. Slik kan dei også hjelpe til å gje den fornærma jenta oppreising. Det er ho som fortener det nå.
:
Øygard ankar. Vågå ventar.
Det heng noko ved suksessbygda Vågå etter Øygard-saken. Av den grunn treng ikkje bygdefolket tvære det ut lenger, skriv NRKs Inger Johanne Solli.

***

Lenke til domsavsigelsen, med twitter-sitat fra Stian Øby Johansen @StianOby: " Den som er i tvil om Øygard et skyldig, og om beviskravet er korrekt anvendt bør lese s. 13 og 14"


Fra side 14 og 15: 
Retten forstår tiltaltes melding «nuss og klæmcå ut å inn å alt sammen» som en referanse til seksuell aktivitet og samleie. Ut fra sammenhengen og måten tiltalte bruker uttrykket på, underbygger det etter rettens skjønn at det var et seksuelt forhold mellom tiltalte og fornærmede og at det omfattet samleier.
Tiltaltes forklaring om at det var en vanlig sjargong for ham å spørre om noen ville gifte seg med ham, må også ses i sammenheng med hvordan uttrykket er brukt i Skype. Rett før har tiltalte skrevet «ååå elskaaaa deee», og «nuss og klæmc å ut å inn å alt sammen». Hans spørsmål om giftemål i en slik sammenheng, kan etter rettens skjønn forstås som en bekreftelse på det kjæresteforholdet som fornærmede oppfattet at de hadde.
Når tiltalte skrev at han ville se «alt», finner retten at denne kommentaren på bakgrunn av sammenhengen og den seksuelle tonen i samtalen må tas bokstavelig. Tiltalte har i de foregående kommentarene skrevet at han elsket fornærmede, at han ville se mer av henne, og at kona ikke så skjermen. Men etter mange spørsmål fra fornærmede, skrev tiltalte etter hvert at han ville se ansiktet og øynene og munnen hennes. Det er ikke noe i denne kommunika-sjonen som tyder på at fornærmede har vist fram mer enn dette
Etter rettens skjønn gir tiltales forklaring på «kem kan vel tru dæ åss ha gjort samen» ingen mening. Det kan ikke være vanskelig å tro at de har vært på en konsert eller prisutde-ling sammen; dette var arrangementer i offentlighet og med mange til stede. Ordlyden i meldingen stemmer ikke med at det er slike opplevelser fornærmede vil skjule for moren. Ut fra sammenhengen kommentaren falt i, og den seksualiserte kommunikasjonen som har vært på Skype mellom tiltalte og fornærmede denne dagen, forstår retten kommentaren som en henvisning til et seksuelt forhold de to har hatt sammen. Tiltaltes forklaring virker også på dette punkt oppkonstruert, kunstig og ikke troverdig.
I meldingene ga tiltalte uttrykk for bekymring for hva fornærmedes mor og stefar mente. Kl. 20.20 skrev han at han ikke likte å prate når stefar eller mor var der fordi de «kan ta til å lure på oss». Like etter skrev han at dersom de så at fornærmede var på Skype, visste de «at det er deg og meg». Han ville derfor bare prate med fornærmede på rommet hennes.
Retten skal peke på at tiltalte selv forklarte at denne kommunikasjonen skjedde på et tidspunkt da fornærmede var i en vanskelig situasjon på grunn av konflikt mellom moren og faren. N05 hadde i en tekstmelding seks dager tidligere rådet tiltalte til å passe på sin rolle overfor fornærmede, minnet om at hun var et barn som måtte rettledes av voksne og at det var vanvittig å kjøre et dobbeltløp mot en liten forvirret jente. N05 skrev at fornærmede ble splittet når de voksne rundt henne ikke samarbeidet, og at tiltalte burde forholde seg til foreldrene hennes. Retten finner at tiltalte gjorde det motsatte. Han skrev uttrykkelig til fornærmede at mor og stefar kunne begynne å lure på dem. Konsekvensen han tok av dette var ikke å avslutte kommunikasjonen, men at han bare ville snakke med fornærmede når hun var på rommet sitt. I en vanskelig periode for fornærmede, har altså tiltalte som voksen hatt hemmeligheter sammen med fornærmede, som hun skulle skjule for foreldrene.

***

Rune Øygard til VG: – Jeg holdt på å besvime. Fikk blackout.
- Jeg har bare vært på nærbutikken en gang siden september i fjor. Da var det Reidun som tvang meg. Jeg orker ikke gå ut og treffe folk. Det er så skambelagt og flaut det jeg er anklaget for. En føler seg helt satt ut av at folk skal spekulere i de anklagene en får mot seg, sier 53-åringen.


***

Jeg tar med enda en lenke: til en artikkel i Fredrikstad blad, av May Grethe Lerum , forfatter
Publisert 20.10.2012

Dette er en annen slags forhåndsdømming, og jeg fatter ikke at det kom på trykk i en avis.

Å våge Vågå-helvetet
"Så la meg tilstå med det samme, denne meget politisk ukorrekte mening jeg går og ruger på: Jeg tror ikke ordføreren i Vågå har hatt samleier med 16-åringen.
Likevel er mitt hjerte, min sympati - og mitt raseri- helt og holdent på jentas side." 
Hvordan kunne forfatteren og avisredaksjonen unngå å innse hvor uetisk det er å tolke virkeligheten for andre på denne måten?

********

03.05.2013:
Artikkel av Trond Ivan Hagen
trond.ivan.hagen@nrk.no

Øygard opptrådte som "fosterfamilie"

Utdrag:



Jehans Storvik er avdelingsleder ved jentas skole, og er partikollega av Øygard i Vågå Arbeiderparti. Han har også vært varaordfører.
Fosterforeldre
Han hadde inntrykk av at Øygard-ekteparet hadde tatt på seg et ansvar for jenta, for at hun skulle få stabile forhold.
– Da jeg så de sammen fikk jeg et sterkt inntrykk av at Øygard opptrådte som fosterforeldre, selv om de formelt ikke var det, forklarte Storvik i lagmannsretten.
Men da anmeldelsen kom, ville han ikke ta stilling til skyldspørsmålet.
– Det var min klare holdning at dette skulle retten ta stilling til og ikke jeg.
Bistandsadvokat Bråthen Hjortdal konfronterte ham likevel med at han hadde sagt at han var der for henne på skolen, men etter skolen var han Runes venn.




11 kommentarer:

  1. Så lenge bygda fortsetter å snu ryggen til jenta, så kan man tryggt kalle dette for "Vågå-saken".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Bygdas reaksjon, også nå etter domfellelse, er nedstemmende.

      Slett
  2. Bra, Ingrid! De oppfører seg som om det er de som er ofrene her. Og så lenge de uttaler seg som de gjør om saken, får de leve med at ryktet til bygda blir enda mer frynsete. De bidrar til det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er som når en familie slutter seg beskyttende om en som blir anklaget for overgrep ... og støter ut den eller de som anklager.

      Som Den katolske kirken gjør, det er nok derfor jeg reagerer så sterkt på dette handlingsmønsteret.

      Slett
    2. Jeg gjenkjenner det også. Derfor er jeg ikke overrasket, men likevel forbanna og oppgitt.

      Slett
  3. Må bare si, jeg gjenkjenner deler av dette mønsteret fra eget liv, i en annen type historie, men med bygdas utestengelse som følge av det, så jeg reagerer sterkt på alle disse som mener å vite, nærmeste mer enn den krenkede selv vet.
    Blir forbannet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Det er som om all gørra mennesker ikke vil vedkjenne seg i sitt eget liv, blir kastet på den som viser at her er det gørr.

      Slett
    2. Eller ser sitt eget gørr og dermed forherliger andre mennesker slik at det blir umulig å se andres gørr...

      Slett
    3. Hei, Anonym, jeg forstår ikke hva du mener med dette. At man kan innbille seg at uetisk atferd er dyder?

      Slett
  4. Det kan ha en høy pris å si fra om overgrep, men uansett, jeg tviler ikke på, at det er riktig å gjøre det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i at det er riktig - og samtidig vil jeg tilføye at INGEN bør presses til å gjøre det. Det er riktig når det er riktig for den det gjelder, og vedkommende bør helst ha gode støtter rundt seg.

      Jeg kjenner en amerikansk kvinne som ble presset av en feministgruppe til å vitne i en kongresshøring om da hun ble voldtatt under militærtjeneste og straffet for å ha varslet.

      Etter høringen ble hun overlatt helt til seg selv ... sånt skal ikke forekomme i noen sammenhenger!

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.