lørdag 15. desember 2012

Schrödingers katt: Underbevissthetens makt

Da jeg jobbet med kommentarene til denne filmen, tenkte jeg på menneskelige gruvekanarier som blir påført blokkeringer i signalsystemet sitt under oppveksten.

Her er en lenke:

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73003612/13-12-2012

Jeg er forresten sterkt uenig i bruken av ordet "underbevissthet" - i selve filmen snakker man om "det ubevisste", og understreker at det er et helt annet begrep enn den psykoanalytiske underbevisstheten.

Men filmen anbefales, det er mye intererssant informasjon her om hvordan vi mottar informasjon.



Og jeg lenker like godt til en annen dokumentar om hjernen med det samme.

Tenåringshjernen - ombygging pågår!

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73003512/06-12-2012


5 kommentarer:

  1. takker for link -

    Erik

    SvarSlett
  2. Jeg likte denne episoden av Schrödingers katt (Underbevissthetens makt). Det virket som det var kjøpt inn, og ikke egenprodusert. Kunne tenke meg å se det om igjen. Vet du hva orginalprogrammet het på engelsk, og hvem som har produsert det?
    Takknemelig for hjelp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Fikk ikke svar før, for infoen var på en annen maskin: Programmet heter "Out of Control", og jeg tror det var fra BBC. Si fra om du må vite mer, så skal jeg finne manuset.

      Enig, forresten - det er fint, og stappfullt av nyttig informasjon!

      Slett
    2. Takk for rask respons. ;-)
      Var fra BBC,håpet å finne den på youtube, men nei. Men fant den på fildeling.
      Gleder meg til å sen det igjen.

      Programmet ga meg flere praktiske svar på hvorfor vi gjør ting, gamle mønstre som styrer livene våre helt ubevisst.

      Slett
    3. Fint at du fant den! Og ja, jeg er helt enig - det er en del svært nyttig informasjon i dette programmet.

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.