tirsdag 9. oktober 2012

Mette Yvonne Larsen:
"Han er ikke tiltalt for misbruk av sin stilling eller maktposisjon."

Jeg lenker til en artikkel om Vågå-saken:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8351619

Og siterer Mette Yvonne Larsen:


– Han er ordfører, og kan ikke gjøre noe med det, men det er privatpersonen Rune Øygard som er på tiltalebenken. Han er ikke tiltalt for misbruk av sin stilling eller maktposisjon, sier hun. 
Larsen understreket videre at retten må være helt sikker på at én versjon er fullstendig riktig før han eventuelt dømmes. 
– Skjevheten er åpenbar. men jeg vil minne om at en straffesak ikke løses på «face value», men ved å gå inn i begge historiene og detaljene i disse, sier Larsen.

Og fornærmede:

– Jeg tenkte: «Wow, jeg har fått kontakt med en ordfører». Jeg tenkte at det var noe stort, sier hun.
– Det var spennende å være med og se hva en ordfører gjorde, det er få på min alder som får oppleve det. Jeg trodde at ordfører var nesten like stort som å være statsminister, så jeg var kry og syntes det var spennende, sier hun.

Lenken er her:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8351717


Som barn ble jeg utsatt for seksuelle overgrep fra en mann i autoritetsposisjon. Og argumentet til Mette Yvonne Larsen trigger gamle tankefloker i hodet mitt. Jeg har ikke tid til å se nærmere på dem nå, men jeg legger ut dette for å kunne vise til det når jeg får tid.


19.10:

En lenke fra Aftenposten:

Rektor ba jenta i Vågå-saken om unnskyldning
Jehans Storvik trodde ikke et øyeblikk at Øygard var skyldig da han hørte om anmeldelsen.
 - Det kunne jeg trodd om alle andre, men ikke om Rune, sa han.Og han tilføyde.
- En mann i 50-årene som blir anklaget for overgrep, har ingen sjanse, sa han.
- Hva mener du med det? ville aktor, statsadvokat Thorbjørn Klundseter vite.
- Det sier vel seg selv, svarte Storvik, som nøye presiserte at han ikke tok stilling til skyld eller uskyld. Han beskrev seg selv som naiv.

Har man ikke allerede tatt stilling når man vet at en mann i 50-årene som blir anklaget for overgrep, er sjanseløs?

Denne saken berører så mye av mitt gamle gørr (def: søle, mudder, grøtaktig, slimet masse) at jeg noen ganger bare må stoppe opp og synke ned i det før jeg kan fortsette. Da flyter jeg opp igjen etter en stund, med de magiske ordene "Slik er det".

Relevant lenke: Historien til Ting


3 kommentarer:

  1. Etter å ha hørt om, deler av innholdet på skypesamtalene i dag, vil jeg si at denne mannen har misbrukt sin stilling, både som ordfører og selverklært omsorgsperson for et barn.

    SvarSlett
  2. Det er ikke til å tro hva denne mannen klarer å få sagt. Unnskyld, Det er til å tro. Han er politiker.
    Å legge skylden på et barn for egne feil er grovt.
    Jeg blir så lei, for det er samme mønster hele veien. Den som har lidd har alltid tatt initiativ, kan ikke forholde seg til sannheten og er i det hele tatt skyldig.
    OM (hvilket jeg ikke vet) han har hatt samleier med jenta er irrelevant. Han, den voksne, skulle hatt så stor kontroll på handlinger og ord at dette ikke skulle ha skjedd. Ikke noe av det.
    Forarget hilsen fra Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill, Bibbi og Mormor. Har dere sett det jeg føyde til i innlegget i dag? Om at "en mann i 50-årene som blir anklaget for overgrep, har ingen sjanse"?

      La oss for all del syns synd på de halvgamle mennene!

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.