søndag 19. februar 2012

Oppdatering 19.2.12: NAV, troll og Ingenting

I sin blogg har Gerd Nilsson skrevet om troll som sprekker og styrken som er skjult i det benektede.

I et års tid har hun vært en tillit-verdig ledsager i min utforsking av mine benektede sider, samtidig som jeg også har utforsket en del på egen hånd. Et eksempel er den prosessen som endte med at jeg skrev forrige innlegg: "TRE LAG MED INGENTING".

Jeg har et klart mål med all min dveling ved det såkalt negative : Jeg jobber med å svekke posttraumatiske stressreaksjoner og gjenvinne den skrive- og tenkeevnen som ble sabortert (lar den trykkfeilen stå) av "Man" som jeg beskrev i "Ingenting".

Og jeg har lang tids erfaringskompetanse i å slippe til benektede sider. Og å slippe til styrken som har vært låst fast i dem.

Og jeg skal levere meldekort i morgen..

Og det er ikke plass til det jeg har gjort på det skjemaet.

Skal vi se:

Ferie: Nei
Syk: Nei
Kurs: Nei

Arbeid: 6 timer

Våge å slippe fram og beskrive Ingenting : 14 dager + 4 år

Det siste er det ikke plass til på skjemaet, men jeg sender en lenke til dette hvis noen spør.







10 kommentarer:

  1. Meldekort,
    som sier absolutt ingenting.
    Ingenting, om hverken det ene eller andre.
    Håpløst system.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvem passer systemet til?

      Hvem er det laget for?

      Ødelegger det noe i oss, når vi stadig må forholde oss til sjekklister og rammer der det ikke er plass til oss?

      Slett
    2. Mitt umiddelbare svar er: Meldekortene er laget for de som passer pengesekker og statistikker. Ikke for brukerne, nei slett ikke.
      De er dessuten laget for folk som har jobber hvor de stempler ut og inn, hvor alt arbeidet handler om å være fysisk til stede. Det er mange yrkesgrupper dette ikke passer for.

      Om det ødelegger: Det oppleves som hindringer av mange tror jeg. For noen er det ødeleggende. Jeg sa på et tidspunkt nei til dette, fordi jeg kjente at dette ødela ja. Så det som liksom skulle hjelpe, det lager hindere. Dette har vært debattert så mye i pressen at det vet vel egentlig politikerne også. Men riksrevisjonen krever kontroll, og det har ikke noe med folk helse å gjøre.

      Det er vel det jeg skulle ønske noen turde si: Vi gjør ikke dette for helsa di, alle blir ikke friske av å jobbe. Vi gjør dette av økonomiske grunner. Det ville vært lettere for meg å akseptere enn en masse påført tåkesnakk og dogmatikk som ikke stemmer...

      Slett
    3. Bra du sier det, GU, så får vi i hvert fall høre det av hverandre. At det som er opplagt, ikke er noe vi selv må gå rundt og tro at vi er de eneste i verden som går rundt og tenker...

      Tankekonformiteten i Norge kan være ganske kvelende, føler jeg. Alle som er meningsberettiget i Norge er jo i arbeid allerede. Altså, journalister, politikere, fagfolk osv.

      Slett
  2. Kan det også være et element av defeatisme i dette "Vi har ikke noe som hjelper, så vi pusser og polerer og positiverer og bygger tynne plankegulv av kognitiv tenkning over hengemyrer av gørr, og når det ikke hjelper, skylder vi på de som ikke ble hjulpet".

    Når jeg tenker tilbake på det som skjedde i forrige runde - og det jeg har vært nødt til å kjempe for nå, er begrepet "prosess" sentralt. Og mangelen på bevissthet om prosessens betydning.

    Dette skal jeg skrive mer om senere ... må la det modne først.

    SvarSlett
  3. Det er sant det, prosess er et ord¨/ begrep / fokus som har gått under jorda, tror jeg. Tvunget i eksil. Kun produkt gjelder. Økonomispråk og beslektede dialekter rår.
    Da passer skjematiserte og manualiserte systemer, i NAV og i terapi, godt. Dette er stort dette, tenker jeg. Noen har for snevre briller på. Noen har opplagte agendaer mht makt og egen vinning. Andre er rett og slett forledet. Og mange er redde for det ukontrollerte.....

    SvarSlett
  4. Mange takk for hyggelig omtale, Ingrid. Siden Voice Dialogue og Aware Ego Process ikke er kjent for alle vil jeg gjerne presisere at i denne filosofien er veien til det benektede alltid via de dominerende sidene - det vi vanligvis identifiserer oss med. Enten vi oppfatter våre dominerende sider (personlighetstrekk) som gode eller plagsomme, har de alltid oppstått og tatt plass i våre liv av svært så gode grunner. Slik det har vært svært gode grunner til å benekte andre sider. De dominerende sidene vil fortsette å være viktige ressurser for oss selv om de har en tendens til å skifte uttrykk når vi fungerer fra et "bevisst jeg" og har tilgang til det som før var benektet i tillegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig omtale er vel fortjent, Gerd! Og her tar du opp noe viktig ... det å viktig å møte både benektede og dominerende sider med respekt, kjærlighet og forståelse - i stedet for å se dem som som "dysfunksjonelle" fiender som må overvinnes - eller som ønskverdige trekk som må lokkes fram.

      Jeg skal skrive mye mer om dette fra min synsvinkel - merker at jeg ikke kan si det jeg vil bare på noen få setninger, og nå er jeg sammen med barnebarn som har vinterferie.

      Jeg stusset litt ved troll-sammenlikningen din, forresten, for "sprekke" er ikke det som skjer, slik jeg ser det ... det er vel mer at de blir omdannet?

      Slett
    2. Å møte med aksept, respekt, kjærlighet og forståelse er essensielt - du har så rett i det, Ingrid. Det er ikke så lett å skrive om dette bare med noen få setninger, nei. Ser frem til din synsvinkel.

      Når det gjelder troll-sammenligningen, hadde også jeg i tankene at lyset (den nevnte aksept/respekt/kjærlighet/forståelse pluss bevissthet) gjør at trollene omdannes. Og at de vokser seg sterkere og mer skremmende desto mer vi sloss mot dem. De forsvant vel ikke i eventyrene heller? Såvidt jeg husker ble de omdannet til stein. Der slutter forøvrig sammenligningen. Det benektede blir jo ikke til tunge steiner vi skal drasse rundt på - det er i såfall mer av det som har vært.

      Slett
    3. Og så glemte jeg å si at omdannelsen er noe som skjer fordi lyset slipper til - ikke fordi vi har som utgangspunkt å forandre på noen av sidene...

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.