torsdag 8. desember 2011

Menn og skam

Takk til Sigrun, som gjorde meg oppmerksom på "850 kroner" på psykolog Svein Øverlands blogg.
Jeg skrev en kommentar der som jeg også limer inn her og utfyller litt: 


Det gleder meg stort å se at en fagperson lufter dette temaet

Jeg legger inn noen relevante lenker. En fra en blogg som heter: "No, Seriously, What About Teh Menz?", der jeg nylig fant et fint innlegg om menn og følelser

Og tapre Jonah Mowrys YouTube-video:



Jeg oppfordrer dere til å se seriøst på den hatske responsen til videoen, og på videoanklagene om løgn og juks - for de er en giftig frukt av samfunnets normer for menn.

Og her er en videorespons til den hatske responsen:



Jeg får assosiasjoner til slutten av 80-tallet, da jeg var en av mange kvinner som brøt tabuene omkring seksuelle overgrep. En stor hjelp den gangen var å se tabuene i perspektiv, ta inn over seg at "denne skammen er ikke min skam, det er en skam jeg har fått av samfunnet, og jeg vil ikke ha den!"

Kanskje tiden er inne for menn å si det samme når de får kontakt med følelser som samfunnet ikke vil se?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.