lørdag 9. juli 2011

Medmennesker og reptiler

Jeg tror jeg fant lenken til ”My life,my story” i Sigruns blogg – men jeg finner den ikke igjen.   


I Den enkle omsorgen beskriver Merete kontakt med medmenneskelige helsevernere. 


Litt tidligere beskrev Merete det jeg kaller reptilhjernehjelp: 

Dette har faktisk skjedd i Norge i 2011. Jeg limer inn litt:

Jeg siterer;
"Pasienten er personlig undersøkt av undertegnede og har fått muligheten til å uttale seg i forkant av vedtaket."
Om undersøkt betyr å sette seg ned med pasienten å si "du er innlagt på tvang nå. Siden du sier du ikke vil samarbeide, vil jeg legge deg i belter", så er jeg vel underøkt...hvor rart det enn høres ut, så er vist det undersøkelse nok. Å om det å uttale seg i forkant av vedtaket betyr at pasienten kan snakke 2 timer tidligere om hvordan hun har det og så bli eskortert til psykiatrisk av to politimenn med beskjed om tvang, ja da har jeg vel fått uttale meg også da. Flott dette Helse Fonna.

Jeg siterer videre;
"Frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt uten at dette har ført fram eller at det synes åpenbart formålsløst å forsøke dette:"
Kan man skrive dette etter at man har skrevet at man har fått lov å uttale seg før vedtaket, hvor man egentlig ikke har fått uttalt seg? For frivillig psykisk helsevern ble ikke forsøkt, så de må åpenbart mene at det var formålsløst å forsøke dette, så har jeg fått uttale meg før vedtak ble fattet eller ikke?!?!  


Slik jeg ser det, er hele denne artikkelen et lysende eksempel på hvor dumme vi blir når vi lar reptilhjernen overta styringen.

Jeg skal skrive mye mer om reptilhjernelogikk senere, når jeg får noen skjeer til overs, i mellomtiden legger jeg ut noen spørsmål og håper på svar:   


Er det blitt forsket i hva som skjer når psykiskhelsevernere forveksler reptilhjernelogikk med objektivitet?

Og hvis ikke - hvorfor ikke?








 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.