torsdag 9. juni 2011

Om å være for flink

Jeg har søkt en del på "Alice Miller" i det siste, og fant blant annet denne kronikken i "Tidsskrift for den norske legeforening:


Tyngden av flinkhet, av N H A Sitek  


Dette er skrevet for leger, men jeg kjenner meg godt igjen i denne beskrivelsen til Finn Skårderud som Sitek siterer:

«De flinke barna klarer alt. (...) De flinke barna kan utmerke seg gjennom sin arbeidskapasitet, sin ansvarsfølelse, sin evne til innlevelse og sin omsorg for andre. (...) Men hvilken glede har de selv av det? (...) Alternativet – å ikke yte og produsere – er ikke kjent,»

Og jeg er nok ikke den eneste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.