fredag 1. februar 2013

Om depresjonsblogging i Tidsskrift for Den norske legeforening


Her er en lenke:


http://blogg.tidsskriftet.no/2013/01/et-tastetrykk-unna-medlidenheten/


Og her er kommentaren jeg la inn:


Jeg er målløs. På grunn av innlegget til Arvola, fordi Tidsskriftet publiserte det, og på grunn av de mange rosende kommentarene.
Det som står her treffer meg i det innerste sårbare, det vekker minner om en tid da jeg planla selvmord hver dag. 
Jeg skal svare Arvola etter hvert, når jeg har kommet gjennom smerten og kan se upersonlig og objektivt på det han skriver. 
I mellomtiden lenker jeg til en beretning om hva som kan skje når omgivelsenes budskap om at "du er feil" blir for tung å bære:
http://ingridvaa.blogspot.no/2012/11/at-vi-alle-vil-leve.html
"Din depresjon er feil." Det er et budskap som tynger.   



28.02.13:

Jeg legger enn en kommentar fra Landsleder i Mental Helse Ungdom:
http://www.mentalhelseungdom.no/om-psykisk-helse/ytringer/depresjonsdilemmaet 





2 kommentarer:

  1. Vi var nok flere som ble sjokkert over innlegget til Arvola, og ikke minst over hvilket tidsskrift som publiserte det.

    Skuffet, ja, men ikke overrasket. Heldigvis kom det til flere stemmer underveis, men forfatter ble relativt taus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, Bibbi - jeg trodde jeg hadde svart i går. Det er vel ikke enkeltpersoner som skaper problemer, men mer storsamfunnets holdninger.

      Husker du Ørjasæters innlegg om "de dumme og de rare"? Skrev hun "late" også? Hun har en egen evne til å sette ord på holdninger som svirrer rundt i lufta.

      Jeg lar dette henge i lufta, det også ...

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.