mandag 19. november 2012

19. november:
Verdensdagen mot seksuelle overgrep

I dag har jeg ikke nok skjeer til å skrive et eget innlegg om denne dagen, 
så jeg legger inn en redigert versjon av en kommentar som jeg skrev på Twitter
via  http://www.twitlonger.com .
Det kan vel kalles et utkast til mine tanker 
og diskusjonen omkring dette innlegget



.@thomasrost, du skrev: "Treffer jeg blink eller er dette helbom om @Orjas" / #Vågå? http://www.thomasrost.no/blog/2012/11/orjas/


Jeg er opptatt av kontekst, og i enkelte kontekster er nok både Ørjasæters innlegg og din tolkning relevante.

Jeg ser situasjonen med øynene til en som selv har vært utsatt for overgrep, og det blir en helt annen kontekst. For meg handler det ikke om sex, men om makt, kontroll; om at min barndoms behov for å utforske min egen seksualitet, mine egne grenser, omgivelser, resurser, vennskap og forelskelser ble overprøvd av en voksens behov for å bruke meg som statist i sitt eget livsmanus. 

En invasjon av barndommen.

Ikke alle som har vært brukt av en voksen på denne måten ser krenkeren som ond. I min kontekst er alle voksne som krenker barns grenser "en av oss". De er mine søsken under huden: mennesker som selv har fått sine grenser krenket i oppveksten.

Det er en forklaring som frigjør meg fra det flokete begrepet "ondskap", men det er ikke en unnskyldning.

Alle har ansvar for det de gjør. Og det ville være mange færre overgrep i verden hvis alle var klar over hvor lett det er å krenke et barns integritet.

Jeg formidlet en annen motforestilling i  kommentarfeltet til Ørjasæters innlegg:

http://blogg.orjas.no/skjonnheten-og-udyret/


"I denne saken, som i alle slike saker, har begge parter, både Øygard og jenta, rett til respekt for sin private historie, sin tolkning av virkeligheten.
Og det er med ubehag at jeg ser hvordan du tolker virkeligheten for begge parter i dette innlegget. Det er å trampe langt over folks grenser.
Å ta stilling til offentlige påstander er noe helt annet, det har alle rett til. Å invadere andres private historie slik du gjør her, er uetisk og krenkende."

Og jeg inviterte henne til dialog: "Ikke til en vinn/tap-diskusjon om hvem som har rett, men til en vinn/vinn-diskusjon der vi kan lære av hverandres ståsted. Tar du i så fall imot invitasjonen?"

Det har hun ikke gjort, så jeg får heller føre en dialog med det hun har skrevet.

Nå jobber jeg med å samle forskjellige tråder/synsvinkler/kontekster i denne diskusjonen, og ditt innspill kommer også med der.

Men dette er ikke øverst i skrivebunken, for å si det sånn. Jeg tar kontakt med deg, @thomasrost, når det er gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.