fredag 11. mai 2012

Shabana Rehman Gaarder: "Skoen fra folkedypet"


Jeg legger inn denne lenken på den virtuelle oppslagstavlen min:

http://nrk.no/227/dag-for-dag/skoen-fra-folkedypet-1.8133077

Shabana Rehman Gaarder skriver blant annet:


Skoen kom ikke fra en utenlandsk mann, heller ikke fra noen lynsjegjeng eller mobb. Skoen kom fra folkedypet. Det norske folkedypet som ikke har oppsøkt sin skygge. De måtte låne dette uttrykket fra en person fra et land hvor de gråter høyt. De gråter til sin skaper, de gråter over sin avmektighet, de kaster sko på dem som misbruker sin makt.
Som en gråtekone tok den unge utenlandske mannen på seg ansvaret på vegne av nasjonen og gråt ut alle de tårene, skrikene, hylene som i all sin verdighet satt som kvelende klumper i halsen. Derfor takket de pårørende ham. Derfor kjente vi denne befriende følelsen. Det varte i noen øyeblikk. Før fornuften, analysene og advarslene kom på plass. Et lite øyeblikk før tårene igjen ble fengslet.


Jeg legger også inn et intervju med skoens eier:
http://stavrum.nettavisen.no/?p=5018 

- Jeg skal snakke med psykolog. Men det er ikke noe galt med meg. Jeg ville bare gi morderen en beskjed. Ingenting kan forandre det han har gjort.



Og et med Anne-Kat Hærland: - Har lyst til å påføre ham smerte!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10053242


Intervju med en pårørende i Dagsrevyen:
"Klappet du?"
"Ja."
"Hvorfor det?"
"Det var en spontan reaksjon."
(Jeg oppfattet det slik at skokastingen var en spontan reaksjon, ikke applausen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.