torsdag 19. januar 2012

Tankens kraft eller fysikk i hverdagen?


Mannen jeg er gift med undeviste i matte og fysikk før han ble med meg inn i tekstingens underlige verden. Så da han laget seg spikerseng, begynte han med  regne ut den optimale avstanden mellom spikrene.

Så eksperimenterte vi med sleggestuntet.

Noe som førte til følgende samtale med et barnebarn:
- Gofa, er det sant at gomo slo deg med en slegge?
- Ja.
- Skal hun gjøre det om igjen?

Her er to videoer med fysikk i hverdagen. Og de mørke flekkene på gulvet er ikke blod fra tidligere eksperimenter. Gulvet er gammelt, og det kan være tjære eller noe sånt.





Det viste seg at en halv blokk var for liten til å la seg knuse på denne måten. Men hammerslagene er ekte.



Ikke noe kvantemagi, ikke tankens kraft, bare fysikk. Uten at det blir noe mindre magisk eller morsomt for det! 

3 kommentarer:

  1. Du store, hva skal jeg si, spennende, tøfft, og ingen tankens kraft:))))
    Fikk assosiasjoner til et tv-program jeg ser på med barnlig glede: "Ikke gjør dette hjemme" på NRK.
    Fortsatt fin dag til deg Ingrid.

    SvarSlett
  2. Og det samme til deg! Nå skal jeg av gårde på kurs hos Gerd, og i kveld skal jeg besøke ditt og andres kommentarfelt. Gleder meg til begge deler!

    I mellomtiden ... Litt reklame for NRK:

    http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7261446

    SvarSlett
  3. Fy søren for en livsnyter, herlig:-))))
    Vi blogges:-)

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.