fredag 22. juni 2012

"Repetisjon uten refleksjon"

På den virtuelle oppslagstavlen min legger jeg ut denne kronikken av Sara Azmeh Rasmussen:

Vis Gud respekt, muslimske kvinne!

Sara Azmeh Rasmussen skriver blant annet:

Det er hverken skrevet i stein eller i Koranen at kvinnen skal dekke seg til. Det eneste verset i Koranen som nevner klær er tvetydig. Det er blitt fortolket av menn som levde i stammesamfunn på 700- og 800-tallet. Senere har de lærde tydd til repetisjon uten refleksjon. Kvinnene, de har ikke deltatt i denne historiske, religiøse prosessen.

Kronikken passer perfekt til noe jeg jobber med.
Det handler om konvensjonell visdom.
Og om makt-over og krav til lydighet.
Slike problemer eier alle i varierende grad, hver på sin måte, hver i sin kultur. 


Jeg ser en klar parallell mellom muslimsk "repetisjon uten refleksjon" og psykoterapeutisk "repetisjon uten refleksjon", for eksempel - og når det gjelder helt vanlig og korrekt psykisk helsevern, kjenner jeg en liknende tyngde av konvensjonell visdom, makt-over og krav til lydighet.

Det er riktignok ikke en bestemt gud som "psykisk syke" manes til å vise respekt for.

Og jeg vet ikke riktig hvem eller hva det er.

Noen forslag?



Legger til enda en lenke:
Og  føyer til det som står her at jeg også har problemer med å forstå 
hvordan kristne kan være feminister 
når kristendommen fremdeles drasser på gammeltestamentet,
og lydighet synes å være hovedbudskapet til Jesus. 



2 kommentarer:

  1. Dette er vanskelig, synes jeg. Jeg ser disse gjentagelsene, på kryss og tvers.
    For å tenke litt høyt - kan det ha noe med objektivering av mennesket å gjøre?
    For meg er "gud" alt det som hevder å vite sannheten for meg, og som er noe som er utenfor meg. Alt som fjerner meg fra meg selv og min egen opplevelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. "People as things, that is the only sin"?

      Jeg har en innebygd redsel for å okkupere andres undertrykkelse - slik mannsrolleutvalget gjorde på 80-tallet da vi som hadde vært utsatt for overgrep begynte å slippe til i mediene.

      Samtidig er gjenkjennelse en viktig faktor. Å vite at undertrykkelse er undertrykkelse, uansett hvorfra og hvordan. Å se andre undertrykte grupper som medsøsken.

      Følger helt din "gud" - og en av de mange tingene jeg sa som ikke ble hørt da jeg fikk borderlinediagnosen var: "Alle har rett til å hevde sin egen tolkning av virkeligheten, og ingen har rett til å tolke virkeligheten for andre".

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.