mandag 23. oktober 2017

Finansdepartementet, eventyret og virkeligheten


Det er mange som har forsvart Siv Jensens valg av indianerkostyme.  

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/W9awj/Politisk-utkledningskunst

Og vi som reagerer. er ofte beskrevet som "lettkrenkede". 

Ville det oppleves som krenkende om Finansdepartementet hadde "jøde og nazist" som tema for en kostymefest? "Indianer og hvit" er like mye en beretning om folkemord. Forskjellen er at "Ville vesten" også er en eventyrverden, på linje med Harry Potter og Star Wars.
Kostymet til Siv Jensen bygger på eventyr som jeg vokste opp med. Mor leste bøkene til Zane Grey høyt for oss. Annie Oakley, Lone Ranger og Tonto var mine helter.
Da jeg ble eldre, begynte jeg å lese om virkeligheten. Om hvorfor Buffalo Bill slaktet ned bison. Om “Kill the Indian in him, and save the man.”
Om at lyshudete barn kledde seg ut og lekte cowboy og indianer i en tid da ekte indianerbarn ble røvet fra familiene sine, fratatt sine navn og tvunget inn i vestlige klær i et forsøk på å utslette deres kultur og identitet:
“As white population grew in the United States and people settled further west towards the Mississippi in the late 1800s, there was increasing pressure on the recently removed groups to give up some of their new land,” according to the Minnesota Historical Society. Since there was no more Western territory to push them towards, the U.S. decided to remove Native Americans by assimilating them. In 1885, Commissioner of Indian Affairs Hiram Price explained the logic: “it is cheaper to give them education than to fight them.”
As part of this federal push for assimilation, boarding schools forbid Native American children from using their own languages and names, as well as from practicing their religion and culture. They were given new Anglo-American names, clothes, and haircuts, and told they must abandon their way of life because it was inferior to white people’s."
Jeg reagerer på Jensens drakt. Jeg reagerer ikke på Månestråle og Sølvpilen og Disney-versjonen av Pocahontas, men på en virkelighet der indianerkvinner tilbød sex til hvite i håp om at de da ikke ville forgripe seg på barna deres. Jeg reagerer på en virkelighet der Pocahontas ble kidnappet, voldtatt og drept. Fra det ståstedet er både indianerkjolen, flettene og gliset til Jensen svært malplassert.
The True Story of Pocahontas: Historical Myths Versus Sad Reality - Indian…
INDIANCOUNTRYMEDIANETWORK.COM

The true story of Pocahontas is not the story most people know. Here are the oral histories as told by the descendants of Pocahontas.
INDIANCOUNTRYMEDIANETWORK.COM

1 kommentar:

  1. Jeg legger inn et innspill fra Lene Wikander

    https://www.nrk.no/ytring/etnisk-norsk-krenkefest-1.13742573

    SvarSlett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.