søndag 10. februar 2013

Malvina Reynolds: "Little Boxes"

Jeg tenker mye på tankebokser nå for tiden. 
Og legger inn en relevant sang fra tenårene mine: 






Og noen spørsmål: 

Er det enda flere bokser i nåtidens vestlige kultur enn det var på 60-tallet?

Mitt foreløpige svar er: 
Kanskje ikke. Men det synes å være færre drømmer. Mer systematisk sykgjøring av det som ikke passer inn i boksene.

Hvordan ser dagens bokser ut?

Er det bedre plass til det Martin Luther King kaller "kreativ mistilpasning" nå, i 2013, enn det var da Pete Seeger sang om "Little Boxes" i 1963? 

Det er 50 år siden, og jeg lever avgjort ikke i den framtiden av nestekjærlighet, kunnskap, vekst og muligheter som jeg drømte om da! 

Avslutter med: 
Steven Pinker: Language as a Window into Human Nature




Bakgrunnsinformasjon om sangen: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.