mandag 14. november 2011

"Påtvungen optimisme"


I Sigruns blogg foregår det en diskusjon om offer-rollen i forbindelse med innlegget

 "Her er så underlig" 


Det fikk meg til å tenke på Barbara Ehrenreich, og her er en lenke til en RSA-animasjon med tittelen "Mandatory optimism". 

Det hun snakker om, fins også i en bok som er oversatt til norsk, og som jeg anbefaler sterkt:

"Livets lyse sider"

Jeg siterer fra capris.no:
"I denne boken er det amerikanske kjerneverdier som er målskiven: optimismen og evnen til positiv tenkning. Utgangspunktet er forfatterens eget møte med lykkefilosofien da hun selv ble diagnostisert med brystkreft i 2000. Derfra går hun videre inn i den bredere selvhjelps- og veiledningskulturen, og drar linjene til tradisjonell folkelig mystikk, men også til coaching-metodene innen idrett og forretningsliv. Hun ser ideologiseringen av positiv tenkning - og fraværet av kritisk tenkning - som en av årsakene til USAs økonomiske krise, og som en infantilisering av kulturen."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.